lördag 16 januari 2010

Flygbladsutdelning i Helsingborg

Första flygbladsutdelningen på allmän plats i Helsingborg blev det idag, lördag 16/1. Jag hade tänkt att dela ut flygblad några gånger tidigare, men det har varit kallt. Det var ganska kallt nu också, ca -4 grader, men jag måste komma igång att dela ut flygbladen i Helsingborg någon gång. Det var bara att klä sig riktigt varmt och behålla handskarna på vid utdelningen. Jag stod utanför biblioteket drygt ett timme mitt på dagen. Eftersom det aktuella klimatflygbladet består av tre vikta, hophäftade blad, d.v.s. med 12 st A5-sidor, var jag lite mer selektiv än vanligt. Jag håller ofta flygblad så nära att folk bara behöver öppna handen och ta emot. Nu höll jag flygbladet en bit ifrån och sade tydligt att det gäller klimathotet. På det sättet hoppas jag att det bara var det som var intresserade som tog emot bladet. Jag hade bara med 100 flygblad och de var slut efter en dryg timme.

Jag hade väntat att några skulle kommentera ungefär som vissa kommentarer i tidningar: "Den kalla vintern vi har nu visar väl att talet om global uppvärmning är fel." Det vara bara en som sade något ditåt, men mest på skoj. När jag påpekade skillnaden mellan väder och klimat hade han inga invändningar. Jag passade också på att påpeka att växthuseffekten skulle kunna leda till att så mycket grönlandsis smälter att Golfströmmen vänder. I så fall skulle det kunna bli mycket kallare här även om det blir varmare globalt sett.

Folk stannade inte och pratade så länge som det ofta blir när jag delar ut flygblad, troligen på grund av kylan. Det var härligt att dela ut flygblad igen. Det blir nog snart dags att trycka nya flygblad, eftersom hälften av de 1000 tryckta bladen gick åt i Köpenhamn, dels vid demonstrationen 12/12 och dels vid mötet 17/12, som jag skrev om på bloggen tidigare. Om du som läser detta skulle vilja ha en bunt flygblad, så hör av dig.

Stig Broqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar